Tuesday, September 1, 2015

Bất bình đẳng giới/ Gender inequality

Tối qua, đang nói chuyện với "gấu" thì cô bạn cùng nhà với "gấu" nói với vào:
Bạn: An ơi, qua đây ăn tối đi.
Mình: Thôi, làm biếng đi lắm. A đang làm bài ở trường, chưa về nhà nữa. Mà đi giờ này ... kẹt xe lắm.
Bạn: Qua đi mà! mời thiệt tình đó. Qua nha!
Mình: A về trễ lắm đó!
Bạn: Ừ thì mọi người ăn trễ hơn. Qua nha! Mọi người đợi!

Bạn mời nhiệt tình quá nên mình đã đến. Sau bữa tối, mình ngồi "tám" với cô bạn và nhâm nhi tách trà nóng. Còn ông xã của bạn ấy và "gấu" của mình lăn vào bếp. "Gấu" rửa chén, còn chồng bạn í thì lau chén. Rồi chồng bạn í nói rằng: "Đấy, cảnh này chỉ thấy ở đây thôi nhé. Nếu ở Việt Nam, hai bạn phải vào đây rửa chén, còn bọn anh thì được ngồi uống trà. Vì nhà bếp không phải của đàn ông!".

Đúng là vậy thật! Dù có nhiều tiến bộ đáng kể, nhưng bất bình đẳng giới ở nước mình vẫn còn là 1 câu chuyện dài.

-------
Last night, when I was talking to my friend on the phone, his housemate interrupted our call for inviting me for dinner.

She: An, come over here for dinner plz!!!
Me: No thanks! I am too lazy. I am still studying at the uni, not home yet. However, traffic jam is happening.
She: Come on! PLz come in! I am honest! Come on plz An.
Me: I will be home too late.
She: No worries An! Everyone is waiting for you here.

So, I came over there. After dinner, I and she were having a cup of tea, while her husband and my friend were washing all the dishes. Then her husband said: "If we are in Vietnam, both of you probably do the dishes. I and Bear have a cup of tea and talk talk talk. Because the kitchen is not for men there".

Yeah, he was so right. Notwithstanding there are some achievements on gender equality in recent years, gender inequality is still a big issue in Vietnam.

An Nguyen

No comments:

Post a Comment